facebook
Adequació temporal

Un recurs educatiu per als alumnes que necessiten més temps.

Hem volgut saber el què, el perquè i el com del programa d’Adequació Temporal, conegut amb la sigla AT, que des de l’aplicació del PERMSEA funciona a segona ensenyança i que és enfocat als alumnes que necessiten més temps que la majoria per desenvolupar els seus aprenentatges. Ningú millor per explicar-ho que les professores d’ un dels centres. Parlem, doncs, amb Sandra Boix i Eva López, professores de suport de segona ensenyança a Encamp.

 
En què consisteix l’Adequació Temporal?
L’AT és un recurs educatiu enfocat a aquells alumnes de segon curs que durant el curs anterior han presentat dificultats degudes especialment al seu ritme més lent d’assimilació dels aprenentatges. Consisteix a fer el segon curs en dos anys acadèmics per donar-los més temps, de manera que fan el primer cicle en tres anys i no en dos. No es tracta de “repetir curs”, sinó de doblar el temps d’aprenentatge, d’adequar el calendari a la seva realitat.
 
Com es decideix la incorporació d’un alumne a l’AT?
Es proposa un alumne per a l’AT quan durant el primer curs ja ha mostrat dificultats i ha hagut de recórrer a les ajudes pròpies d’aquell curs i en fer balanç de la seva trajectòria es creu que li convindria acollir-se al recurs. Es parla amb els pares i se’ls proposa que faci el segon curs en dos anys, i en general les famílies entenen que aquesta mesura pot ser d’una gran ajuda per al seu fill o filla que necessita més temps i que no té res a veure amb l’estigma de la repetició. La decisió final, però, sempre és de l’equip educatiu.
 
I com es fa la partició d’un curs en dos?
Durant deu hores a la setmana estan amb les professores de suport, i treballem habilitats bàsiques, com ara estratègies d’expressió oral, càlcul mental... Anticipem els continguts que es treballaran més endavant, recordem allò que s’ha treballat en altres cursos i que servirà per a construir nous aprenentatges. Es dobla el temps de preparació, i això fa que, a diferència dels seus companys, en lloc de fer dotze situacions globals durant el segon curs en un any, ells en fan sis el primer any i sis més el segon, alternant les UT humanístiques amb les científiques.
 
Quina és la problemàtica que presenten i com es treballa?
Sovint ens trobem amb mancances de base, com ara problemes de numeració, de càlcul mental o de raonament lògic, i treballem a fons aquests aspectes. També atenem competències bàsiques, com ara tècniques d’estudi. De fet, hi ha una programació molt ajustada  que hem fet tenint en compte totes les dificultats amb què ens podem trobar.
 
Quants alumnes hi ha actualment a l’AT?
Aquí a Encamp són sis. Les competències i les habilitats bàsiques, les treballem amb tots sis, i els continguts de ciències i socials els hem partit en dos grups de tres, en part perquè provenen de grups diferents i s’han d’adequar els horaris. Amb un nombre d’alumnes tan reduït es pot treballar de forma més individualitzada, i a més a més, en ciències i socials tenen professors diferents i així se’ls fa més amè. Una altra cosa important és que en l’AT també treballen en grups cooperatius , adoptant diferents rols, de manera que no representa per a ells cap tall respecte a la resta de les classes.
 
Com ho viuen els alumnes?
Molt bé, estan molt contents. Al principi ho veuen com una repetició clàssica, però aviat s’adonen que és una altra cosa. A nivell d’aprenentatge constaten que progressen, que les avaluacions surten més bones, i això els fa pujar la motivació i l’autoestima. El sistema els dóna molta seguretat. L’únic problema per a ells és que el segon any canvien de companys, però això es pot superar fàcilment i sovint fins i tot resulta beneficiós.
 
Es farà també una AT en el segon cicle?
La llei permet fer dos anys suplementaris mentre no tinguin divuit anys. Ara bé, cal tenir en compte que l’AT es planteja per a aquells alumnes que amb les ajudes necessàries es veu que poden seguir, ni que sigui doblant el temps d’aprenentatge. Al segon cicle, es treballarà diferent i es procurarà partir de les motivacions dels alumnes, i per tant hi haurà programes diferents segons les seves expectatives.

Galeria d'Imatges

CERCAR

   

Horari De L'AMPAEA

De dilluns a divendres

De 8 a 13 hores
De 14 a 17 hores

Tel. +376 722 509

Contacte

AGENDA

  ABRIL 2019
DL DM DC DJ DV DS DG
 1  2  3  4  5  6  7 
 8  9  10  11  12  13  14 
 15  16  17  18  19  20  21 
 22  23  24  25  26  27  28 
 29  30  
  

CONTRA L'ASSETJAMENT